Bevezető

A szegedi papucs, a paprika, a szalámi, a Tisza, a Dóm és a Széchenyi tér jut a legtöbb ember eszébe a napfény városának hívott alföldi településről. Az ide kirándulók pedig általában a belváros ismert helyeit keresik fel. Pedig sok érdekességet találtok még ebben a hangulatos városban, és a városon kívül, a közelben is. Szeged Magyarország déli határához közel fekszik az Alföldön. Távolsága Budapesttől 169 km az M5–M43 jelű autópályán. Az ország legmélyebben fekvő városa. A város a Tisza és a Maros folyók összefolyásánál, a Tisza jobb partján, a tiszai ártérből kiemelkedő szigeteken létesült. Az itt élő lakosság fokozatosan feltöltötte a szigetek közötti mélyedéseket, mocsarakat, így a városterület 18–19. század folyamán egységessé vált. A mai Szeged magva tulajdonképpen három sziget: Alszeged, Felszeged és a Vár a Palánkkal. Ezek a mai Alsóváros, Felsőváros és a Belváros. A Tisza-parti város a szépen kialakított utcákkal, szobrokkal, sok-sok szökőkúttal, hangulatos parkokkal, a füvészkerttel, múzeumokkal, színházakkal, és a meleg vizű fürdőkkel méltán kelkedvelt turisztikai célpont, melyet még klímája is vonzóvá tesz. Magyarország területét itt éri a legtöbb napsütés, ezért nevezik Szegedet a Napfény városának. Szeged népessége 2016-ban 161 879 fő volt, ami Csongrád vármegye össznépességének 40%-át tette ki.

Szeged történelme

Szeged történelme igen gazdag és változatos. A város több mint ezeréves múltra tekint vissza, és számos fontos eseménynek volt szemtanúja az évszázadok során.

 

A legkorábbi időktől kezdve Szeged területe lakott volt, és a régészeti leletek azt mutatják, hogy már az újkőkorban is voltak itt települések. Az Árpád-korban, valószínűleg a 10. században, alapították a várost. A korai időkben a város jelentős kereskedelmi központ volt a Tisza folyó mellett, ami hozzájárult a gazdasági fejlődéséhez. A várost többször megtámadták és elpusztították a tatárjárások és az oszmán támadások, és ezért hosszú időre elnéptelenedett.

 

A 18. században Szeged ismét virágzásnak indult. Az Osztrák-Magyar Monarchia idején jelentős fejlődés következett be a városban. Az építkezések és az ipar fejlődése új lendületet adott a gazdaságnak. Azonban az egyik legmeghatározóbb esemény a város történetében a Nagy Tiszavízözön volt 1879-ben. Egy hatalmas árvíz pusztított Szegeden, és a város jelentős része elpusztult. A vízözön több mint 1500 emberéletet követelt, és több tízezer ember maradt hajléktalanul. Ezután a város újjáépítésébe fogtak, és Szeged újra megerősödött, modern várossá vált.

 

A 20. században Szeged további fejlődésen ment keresztül. Az 1920-as években a városban jelentős kulturális és oktatási intézmények alakultak ki. 1921-ben alapították a Szegedi Tudományegyetemet, amely ma is az egyik legelismertebb egyetem Magyarországon. Az egyetem jelentős szerepet játszott a város tudományos és kulturális életében.

 

A városban számos jelentős épület és műemlék található. A Dóm tér központi helyet foglal el, ahol a Szegedi Dóm is áll, amely a város jelképe. A Dóm 1913-ban épült újjá a Nagy Tiszavízözön után. A Móra Ferenc Múzeum is kiemelkedő kulturális intézmény a városban. 

A nagy szegedi árvíz

A szegedi árvíz, vagy más néven a Nagy Tiszavízözön, a város történetének egyik legmeghatározóbb eseménye volt. A tragédia 1879-ben következett be, és súlyos pusztítást okozott Szegeden és környékén. Az árvíz okát az intenzív esőzések és a Tisza folyó rendkívül magas vízállása jelentette. Az árvíz először március elején kezdett fenyegetővé válni, amikor a Tisza vízszintje egyre inkább emelkedett. A helyiek megpróbálták megvédeni a várost a gátak és töltések megerősítésével, de a víznyomás végül legyőzte ezeket a védelmi intézkedéseket.

  1. március 12-én, Gergely napján, hajnali 2-kor öntötte el Szegedet a Tisza.
A pusztítás mértéke hatalmas volt, és a vízözön súlyosan érintette a város infrastruktúráját és lakosságát. Az árvíz következtében több mint 1500 ember vesztette életét, és több tízezer ember maradt hajléktalanul. Szeged jelentős része elpusztult, beleértve az épületeket, hidakat és közlekedési útvonalakat is. Az árvíz utáni képek és beszámolók hatalmas romokat mutatnak, és a város teljes újjáépítést igényelt. Az árvíz utáni újjáépítés azonban lenyűgöző volt. Az ország és a világ több helyéről segítséget és anyagi támogatást kapott Szeged. Az újjáépítés során a várost modern várossá alakították, és az építészek és mérnökök a legújabb tervezési és építési módszereket alkalmazták. A lerombolt Szeged négy év alatt Európa egyik leggyönyörűbb városaként születhetett újjá. Az árvíz után a városvezetés arra törekedett, hogy megelőző intézkedéseket hozzon az ilyen tragédiák elkerülése érdekében. Új gátakat és védműveket építettek, valamint rendszeres árvízvédelmi gyakorlatokat és figyelmeztetéseket vezettek be. A szegedi árvíz tragédiája a város történetének mély nyomot hagyott, de az újjáépítés és a közösség összefogása megmutatta Szeged erejét és kitartását.  Ekkor alakították ki mai, körutas-sugárutas szerkezetét, és természetesen megemelték a város épületeinek szintjét, mintegy másfél méterrel. A körgyűrűk még ma is azon városok nevét viselik, amelyek segítettek az újjáépítésben.  Egységes eklektikus stílusban épült palotáival Szeged építészettörténeti unikumnak tekinthető. Az árvíz után készültek olyan híres épületei, mint például a Piarista Gimnázium, a Szegedi Nemzeti Színház vagy a Törvényszéki Palota.

Szeged gazdasága

Hazánk élelmiszeriparának egyik központja. Szegeden és környékén fűszerpaprikát termesztenek és dolgoznak fel. Nemzetközi hírnévre tett szert a szalámigyártás a Pick Szalámigyárnál. Szegeden működik a tejiparral foglalkozó Sole-Mizo Zrt. A környéken (Algyőn) kőolaj- és földgázkitermelés folyik. Legkorábban a sószállítások révén bírt jelentőséggel a város, ami a 14-15. századtól fogva királyi rendelettel vám és adómentességet élvezett. Mátyás király pedig országos vásár megrendezésére adott engedélyt a város számára, amely az akkori kereskedelem egyik fő központjává tette Szegedet. Mindezek miatt a város jelentősége folyamatosan növekedett az évszázadok során. Eleinte lóvásárai, majd a halbő Tisza folyó révén a halkereskedelme is nevezetessé tette a várost. Idővel élénk szárított hal, dohány és gabonakereskedelme révén vált messzi vidékek kereskedői számára áhított piaci hellyé. Ipari fejlődését jól mutatja, hogy 1870-ben az összeírások idején 4767 iparos működött a városban. Halászok, malomiparosok, faragók, hajókészítők, fűrészelő- és zsindelyvágó iparosok, talicskakészítők, szappanfőzők, cserépégetők… stb. Egyes iparágak mesterei révén néhány termék igazi szegedi különlegességnek számított. A mai korban már ezek a hagyományok kezdenek elhalványulni, holott sokáig ezek révén volt ismert az utolsó száz esztendőben Szeged.

Szegedi parkolás

Szeged városában a fizető parkolás időtartama munkanapokon 8:00 órától 18:00 óráig, valamint szombaton (a Mars tér és környékén) 8:00 órától 12:00 óráig terjed. A városban négy zóna található 2023. július 1-től (zöld, sárga, lila, kék). Korábban csak zöld és sárga volt. A zóna színét a Parkoló zónát jelző KRESZ tábla kiegészítő táblája jelzi.A parkolóautomatáknál nemcsak készpénzzel fizethetünk, hanem bankkártyával is. De természetesen telefonunk segítségével is parkolhatunk.

Az egyes zónákhoz egyedi telefonszámok tartoznak, melyekről a parkolózónát jelző táblák mellett, illetve a parkolóautomatákon tájékozódhatunk. A parkolás díja zónánként eltérő, a legdrágább zónában 600 Ft-ért parkolhatunk egy óra időtartam erejéig. Vannak zónák, ahol viszont napijegy is vásárolható (pl. a sárga zónában).

További információk: https://szepark.hu/

Szegedi tömegközlekedés

A városban összesen 5 villamos-, 7 trolibusz- és 45 autóbuszvonalon lehet közlekedni. Szeged így egyike a négy magyar városnak, amely villamosvonalat üzemeltet (a másik három: Budapest, Debrecen és Miskolc), illetve Szegeden kívül csak Budapesten és Debrecenben ülhetünk trolira.

A tömegközlekedési eszközöket használhatjuk napijeggyel amit érdemes előre megváltani, mert úgy 430 Ft. Amennyiben elektronikusan vagy a fedélzeti automatákon vásároljuk meg úgy 500 Ft, míg a járművezetőknél 600 Ft-ért juthatunk hozzá. Elérhető azonban 10 db-os gyűjtőjegy is 4 000 Ft-os áron. De időalapú jegyeket is vásárolhatunk 24 vagy akár 72 órára is. Előbbit 1 320 Ft-tól, míg utóbbit 2 640 Ft-ért szerezhetjük meg. Mindezek mellett bérletek közül is válogathatunk, például elérhető heti bérlet is 3 300 Ft-ért.